فاکتور فروش

فاکتور فروش

فاکتور فروش یکی از پایه‌های اساسی یک کسب ‌وکار در معامله‌های تجاری است که با توجه به خرید انجام شده توسط فروشنده به خریدار عرضه می‌شود و در آن اطلاعاتی مثل مشخصات فروشنده و خریدار، تاریخ خرید، نوع کالا یا خدمت، قیمت واحد، قیمت کلی و… ارائه می‌شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • فاکتور فروش چیست؟
  • انواع فاکتور فروش
  • علت استفاده از فاکتور رسمی فروش
  • چگونگی تهیه فاکتور فروش
  • مشخصات فاکتور فروش
  • فاکتور صوری چیست؟
  • دلایل اهمیت فاکتور فروش برای مشتریان
  • قالب مناسب برای یک فاکتور فروش چیست؟
  • ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری حساب ایران

فاکتور فروش چیست؟

فاکتور فروش یک سند تجاری است که توسط فروشنده به خریدار داده می‌شود و باید اطلاعات دقیقی مثل مشخصات دو طرف معامله، نوع کالا، خدمات یا سرویس، تاریخ، آدرس فروشگاه، قیمت دقیق در آن درج شود.

فاکتور فروش در بعضی از کسب ‌و ‌کارها حکم گارانتی محصول را هم دارد تا امکان عودت آن وجود داشته باشد. فاکتور فروش می‌تواند به صورت دستی یا به وسیله نرم‌افزار نوشته و چاپ شود.

چاپ فاکتور فروش کالا با اسم و لوگوی برند شما باعث رسمیت و اعتبار کسب ‌و‌ کار شما می‌شود و یک اقدام تبلیغاتی موثر است.

انواع فاکتور فروش

  • فاکتور فروش از نظر رسمیت: فاکتور فروش کالا از لحاظ رسمیت به 2 نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم‌بندی می‌گردد.

    کاربرد فاکتور رسمی برای مشاغلی است که باید یک نسخه از فاکتورهای خود را به اداره مالیات تحویل دهند و باید مهر و امضای فروشنده در آن ثبت شده باشد و اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل در آن درج گردد. در فاکتور غیر رسمی وجود مهر و امضای فروشنده ضروری نیست و صرفاً برای اطلاع‌رسانی مشتری تهیه می‌گردد.

    در خصوص فاکتور رسمی فروش، باید به این نکته توجه داشت که اصولا این قبیل فاکتورها، برای معتبر بودن، می بایست حاوی اطلاعاتی از قبیل شماره سریال و کد اقتصادی فروشنده، اسم شرکت یا فروشنده، شناسه ملی و شماره ثبت شرکت و یا کد ملی فروشنده باشد؛ در غیر این صورت، مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده، ممکن است به دلیل عدم ارائه یا ارائه ناصحیح آن، با جریمه های مالیاتی مواجه شوند

  • فاکتور فروش از نظر سبک طراحی:

    تفاوت طراحی انواع فاکتور فروش، در فاکتور سربرگ دار و بدون سربرگ است. برگه فاکتور بدون سربرگ در فروشگاه‌های لوازم التحریر و لوازم اداری به فروش می‌رسد اما فاکتور فروش سربرگ دار بسته با سلیقه و نیاز هر کسب‌ و‌ کار طراحی می‌شود.

  • فاکتور فروش از نظر نوع چاپ:

    در چاپ یک فاکتور عواملی مثل جنس کاغذ، تعداد برگه فاکتور، سایز کاغذ، وجود کاربن‌، رنگ فاکتور و… مورد توجه است. معمولا فاکتورهای رسمی سه برگی و فاکتورهای غیر رسمی دو برگی است.

علت استفاده از فاکتور رسمی فروش

یکی از مهم ترین علل استفاده از فاکتور رسمی فروش ، در ارتباط با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده، به مالیاتی گفته می شود که به صورت غیر مستقیم، بر کالاها و خدمات وضع می شود و زمانی که شخصی، اقدام به فروش کالا یا خدمتی می نماید، طبق قانون، موظف است به میزان 9 درصد از مبلغ فاکتور را ، به عنوان مالیات ارزش افزوده، به سازمان امور مالیاتی، پرداخت کند.

لذا، علت استفاده از فاکتور رسمی فروش، ضمانت اجرای درج شده در ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد. بر اساس این ماده قانونی، مودیان مکلفند در قبال کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی صادر نموده و مالیات متعلق به آن را در ستون مربوطه، درج و وصول نمایند.

در نتیجه، کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و بدون رعایت ضوابط این ماده، عرضه می شوند ، کالای قاچاق محسوب شده و سایر جرایم و مجازات های پیش بینی شده در این قانون نیز، در خصوص آن ها ، قابل اعمال خواهد بود.

نکته: صدور فاکتور رسمی فروش و دریافت مالیات بر ارزش افزوده ، منوط به اعتبار گواهی ارزش افزوده فروشندگان است.


نحوه تهیه فاکتور فروش

فاکتور فروش به دلیل اینکه جزء سوابق رسمی فروش در شرکت‌ها محسوب می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

برای تهیه و چاپ انواع فاکتور فروش کالا، استفاده از نرم‌افزار حسابداری بهترین روش است. با کمک این نرم‌افزارها می‌توانید انواع فاکتور فروش مثل فاکتورهای فروشگاهی، فاکتور رسمی، پیش فاکتور، فاکتور انبارداری و … را به سهولت صادر کنید.

از فاکتور فروش برای ثبت پرونده مالی نیز استفاده می‌شود. به عنوان صاحب یک کسب و کار باید فروش و میزان مالیاتی که از مشتریان دریافت می‌شود، به طریقی ثبت شود. نگهداری این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مالیات را به‌صورت دقیق محاسبه و پرداخت کنید.

مشخصات فاکتور فروش

برای صدورفاکتور فروش رسمی باید موارد زیر در مشخصات فاکتور درج شود:

  • اطلاعات کامل حقیقی و حقوقی دو طرف معامله مثل کد اقتصادی، کدملی، شماره ثبت، آدرس، کد پستی، شماره تلفن و … باید در آن ثبت شود.
  • در فاکتور فروش باید نوع کالا و خدماتی که ارائه شده است، با اعلام تعداد و قیمت و شرایط معامله اعم از نقدی یا غیر نقدی توضیح داده شوند.
  • فاکتور باید شامل مهر و امضا خریدار و فروشنده باشد و هیچ‌گونه خط خوردگی در آن وجود نداشته باشد.
  • شماره سریال فاکتور با توجه به شماره و تاریخ، تقدم و تاخر نداشته باشد.
  • فاکتور رسمی فروش شما باید با نمونه فاکتور سازمان امور مالیاتی مطابقت داشته باشد.
  • اگر محصول شما دارای مالیات و عوارض بر ارزش افزوده است، درج ان در فاکتور فروش ضروری است.
  • سایز کاغذ در فاکتور فروش کالا اختیاری است و معمولا در سایز A5 است و در مواردی برای رسمیت بیشتر، A4 هم چاپ می‌شود.
  • مهم‌ترین شاخصه فاکتور فروش رسمی، شماره سریال آن است و باید به روش چاپ افست به رنگ قرمز و کمی برجسته در بالا و سمت چپ فاکتور باشد. این شماره سریال‌ها توسط سر ممیزی‌های اداره دارایی کنترل - می‌شوند.

فاکتور صوری چیست؟

برخی از بنگاه‌های اقتصادی برای فرار از مالیات از فاکتور صوری استفاده می‌کنند و خرید فاکتور صوری برای آنها سود زیادی دارد ولی تهیه و چاپ فاکتور صوری امری کاملا غیر قانونی است. اما سازمان امور مالیاتی می‌تواند از روش‌های مختلف فاکتور حقیقی را از فاکتور صوری تشخیص دهد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده
  • کنترل مستندات حمل و نقل
  • بررسی تناسب خدمات یا کالای ارائه شده با زمینه فعالیت‌های شرکت
  • اطلاعات فروشنده و بررسی کد اقتصادی و شناسه ملی آن
  • بررسی مستندات پرداخت مثل فیش بانکی، فیش واریزی و…

دلایل اهمیت فاکتور فروش برای مشتریان

امروزه، هر کدام از انواع فاکتور فروش به دلایل گوناگونی دارای اهمیت هستند. یک فاکتور فروش را می‌توان سندی برای نظم بخشیدن به امور محسوب کرد.

از طرف دیگر اگر فاکتور رسمی باشد، از آن به عنوان سندی برای ارائه به مراجع مالیاتی و قانونی استفاده می‌کنند.

در نهایت می‌توان گفت فاکتور فروش ابزاری برای به رسمیت شناختن خرید و فروش محصول یا خدمات، میان خریدار و فروشنده می‌باشد.

معمولاً فاکتور خرید برای خریدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌خصوص زمانی که مبلغ خرید بالا بوده و یا کالایی با حساسیت بالا خریداری می‌شود.

ارائه فاکتور فروش کالا به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • دریافت حس اعتماد:

    خریداران به دلایل مختلفی علاقه دارند که هنگام خرید محصول، فاکتور خرید خود را از فروشنده دریافت کنند. اما شاید مهم‌ترین علت این علاقه نیاز خریدار به دریافت حس اعتماد باشد. البته سایر ویژگی‌های فروشنده یک محصول نیز در جلب اعتماد مشتری تأثیرگذار است. واضح است که وجود یک فاکتور شامل جزئیات مهم از جمله اطلاعات تماس فروشنده و خریدار، تاریخ و زمان خرید و قیمت پرداخت شده بابت محصول یا سرویس می‌تواند بسیار در جلب اعتماد خریدار مؤثر باشد. در واقع تهیه فاکتور علاوه بر رفع نیاز خریدار، بهترین روش برای بهبود ارتباطات و افزایش میزان فروش است.

  • استفاده از خدمات پس از فروش:

    در بسیاری از محصولات، فاکتور فروش تحت عنوان برگه گارانتی عمل می‌کند. چاپ یک فاکتور اثبات می‌کند که یک محصول در چه تاریخی، از چه شخصی و به چه قیمتی خریداری شده است. به همین دلیل بسیاری از مشتریان علاقه‌مند هستند علاوه بر دریافت برگه گارانتی، فاکتور کالای خریداری شده را نیز از فروشنده دریافت کنند.

  • تضمین قیمت و کیفیت محصول:

    فاکتور سندی قابل پیگیری است. فاکتور فروش کالا ابزاری برای اطمینان از خرید محصول یا دریافت خدمات با قیمت مناسب می‌باشد. ثبت قیمت در فاکتور، نشان‌دهنده درستی و مناسب بودن قیمت محصول است. عکس این موضوع نیز صحت دارد اگر محصول یا خدماتی بدون فاکتور فروش ارائه شود، خریدار نسبت به قیمت و سایر ویژگی‌های آن محصول دچار سردرگمی می‌شود.

  • امکان پیگیری حقوقی:

    فاکتور فروش کالا در صورت رسمی بودن، یک سند حقوقی معتبر شمرده می‌شود. سندی که می‌توان باتکیه‌بر آن ، صادرکننده فاکتور را تحت پیگیری مراجع قانونی قرار داد. فاکتور فروش به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که در صورت عدم مطابقت محصول خریداری شده با آنچه در فاکتور ثبت شده است می‌تواند با پیگیری حقوقی، به بررسی شکایات خود بپردازند. این ویژگی فاکتور در معاملاتی با مبالغ بالا و یا پرداخت‌های اقساطی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قالب مناسب برای یک فاکتور فروش چیست؟

بصورت کلی می توان قالب فاکتور فروش را بصورت زیر متصور شد:

  1. در بالای فاکتور به عنوان سربرگ، اطلاعات کسب و کار بنویسید. (فاکتور سربرگ دار)
  2. در زیر اطلاعات کسب و کار، جزئیات صورت حساب مشتری را وارد کنید.
  3. شماره فاکتور، تاریخ صدور و موعد پرداخت فاکتور را در کنار صورت حساب مشتری درج کنید.
  4. لیستی از خدماتی که به مشتری ارائه داده اید به همراه توضیح کوتاه، هزینه و مبلغ را در فاکتور درج کنید.
  5. در انتهای فاکتور مجموع مبلغ پرداختی و مالیات ها را یادداشت کنید.

ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری حساب ایران

گروه نرم افزاری حساب ایران، در راستای برآورده کردن تمام این نیازها، اقدام به طراحی نرم افزاری نموده است که تمام این دغدغه ها را به آسانترین روش ممکن پوشش دهد.

جهت نحوه ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابدرای حساب ایران کلیک کنید


0 نفر این مطلب برایشان مفید بوده است.
0 نفر این مطلب برایشان مفید نبوده است.


دیدگاه خود را ثبت کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
دیدگاه *

مطالب مرتبط

تاریخ انتشار: 18 فروردین 1402

جدول حقوق کارگران در سال 1402

مشاهده
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1401

فاکتور رسمی

مشاهده
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1401

اظهارنامه مالیاتی

مشاهده
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1401

فاکتور فروش آنلاین

مشاهده
Some text some message..